משפטי - דיני משפחה - סכסוכי ירושה

משפטי - דיני משפחה - סכסוכי ירושה

סכסוכים כספיים בין היורשים - כיצד ניתן לשמור על שלמות המשפחה בלי לוותר על הזכויות שלכם ? ​

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

השפעה בלתי הוגנת, ריבוי צוואות, חשש לזיוף או טעות – אלו רק חלק מן המקרים המקימים עילה לביטול צוואה \ צו ירושה.
עם פטירתו של אדם, לעתים ישנו הבדל רב בין מה שאמר בחייו לבין המופיע בצוואתו \ עזבונו. ולכן חלק מבני המשפחה נותרים עם סימני שאלה לגבי מה בדיוק התרחש, והאם כדי לבדוק את הדברים לעומק בנוגע לחלקם בצוואה. 

במאמר זה, נתאר בפניכם פתרונות אפשריים לסכסוכים אלו, מהם השלבים המומלצים טרם הגשת תביעה בבית משפט, וכיצד להתמודד עם הקושי הרגשי שנוצר במקרים מסוימים.

סכסוכים כספיים בין היורשים - האם ניתן לשמור על שלמות המשפחה בלי לוותר על הזכויות שלכם ?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

השפעה בלתי הוגנת, ריבוי צוואות, חשש לזיוף או טעות – אלו רק חלק מן המקרים המקימים עילה לביטול צוואה \ צו ירושה.
עם פטירתו של אדם, לעתים ישנו הבדל רב בין מה שאמר בחייו לבין המופיע בצוואתו \ עזבונו. ולכן חלק מבני המשפחה נותרים עם סימני שאלה לגבי מה בדיוק התרחש, והאם כדי לבדוק את הדברים לעומק בנוגע לחלקם ברכוש והכספים שנותרו לאחר פטירתו של אדם הקרוב אליהם. 

במאמר זה, נתאר בפניכם פתרונות אפשריים לסכסוכים אלו, מהם השלבים המומלצים טרם הגשת תביעה בבית משפט, וכיצד להתמודד עם הקושי הרגשי שנוצר במקרים מסוימים.

"כשכל צד עושה ננעל בעמדתו קשה  למצוא את נקודת האמצע, כאן נכנס תפקיד המגשר או הבורר"

"כשכל צד עושה ננעל בעמדתו, קשה למצוא את נקודת האמצע. כאן נכנס תפקיד המגשר או הבורר"

פתח דבר

צוואה פגומה\בלתי ברורה או מחלוקת לגבי חלוקת עזבון המנוח, יכולה להביא לתחילתו של סכסוך ירושה בין היורשים המורכבים מהמשפחה הגרעינית (בדרך כלל) ולגרום לקרע משפחתי בלתי הפיך.

ונשאלת השאלה, כיצד ניתן ליישב את סכסוך הירושה מתוך ניסיון לשמור על יחסים תקינים בין בני המשפחה היורשים על אף המחלוקות ?

מנקודת ההנחה כי לא התגבשה הסכמה, ופעלתם ככל שיכלתם בכדי להביא לפתרון ולהימנע מהחמרת סכסוך הירושה, ישנם מס' אפשרויות העומדות בפניכם ולטובת כל הצדדים המעורבים.
במאמר זה, יוצגו עבורכם סדר פעולות הדרגתיות (מה-"קל ל-"כבד") שיביאו לפתרון הסכסוך בין הצדדים (שבחלק מהמקרים מלווה בהרבה רגש וכעס) ובתקווה שהמחלוקות יגיעו לפתרון ראוי ולהסכמה משותפת, ובהקדם.

פתרון א: השתתפות בהליך גישור ליישוב סכסוך ירושה בדרכי שלום

במסגרת החלופות להליך המשפטי, ניתן לפנות להליך גישור בהסכמת הצדדים לסכסוך.

הגישור מתבצע ברוב המקרים תחת הנחייתו של עו"ד בעל מומחיות בדיני משפחה אשר משמש כמגשר מקצועי וניטרלי. במהלך פגישות אלו, המגשר פועל ברגישות המתבקשת ומנחה את הצדדים לעבר פתרון ראוי שיהיה מוסכם עליהם. בהליך הגישור הדגש הוא על שיתוף פעולה בין הצדדים ועל ניסיון להגיע ליישוב הסכסוך מבלי להגיע להליך משפטי שעלול להיות כרוך בהוצאות משפטיות כבדות – עבור שני הצדדים. 

בהליך הגישור כל אחד מהצדדים יכול להתבטא בצורה פחות רשמית ויותר גמישה לעומת ההתנהלות המשפטית בבית המשפט לענייני משפחה אשר מתבצעת בהתאם לסדרי הדין המשפטיים המחייבים.

על הליך גישור להתבצע מרצונם החופשי של הצדדים ומטרתו העיקרית במקרים של סכסוכים משפחתיים היא לשמור על יחסים תקינים בין הצדדים תוך הגעה ליישוב הסכסוך ולפתרון שיהיה מקובל על כל המעורבים.

מכיוון שהמגשר לרוב מנוסה בסכסוכים מסוג זה, בנוסף לעובדה שהוא ניטרלי ואינו מעורב רגשית בדבר- באפשרותו להציע פתרונות יצירתיים כך שבמקרים רבים מחלוקת שנראית רחוקה מלהסתיים, יכולה באופן מפתיע, להיפתר במעמד הגישור בהסכם בין היורשים.

במידה ויש צורך בסיוע מקצועי, ניתן לקבל שיחת ייעוץ מעורך דין מומחה בסכסוכי ירושה וללא עלות ע"י בחירת קבוצת גילך:

"יש לפעול כמה שיותר צמוד למועד פטירת המוריש בכדי להביא לסיכוי הצלחה גבוהים יותר"

"יש לפעול כמה שיותר צמוד למועד פטירת המוריש בכדי להביא לסיכוי הצלחה גבוהים יותר"

פתרון ב- הליך בוררות כחלופה לניהול הליך בבית המשפט לענייני משפחה

אפשרות נוספת היא פניה להליך בוררות שמתבצע בדומה לגישור, מחוץ לכותלי בית המשפט.
הליך הבוררות מזכיר יותר ניהול הליך בבית המשפט ומתמקד בהכרעה בין עמדותיהם היריבות של הצדדים.

בשונה מהליך הגישור, מרגע שבו הצדדים בחרו בהליך של בוררות מתוך הסכמה הם מחויבים להליך ואינם יכולים לסגת ממנו.
החלטת הבורר ניתנת במסגרת פסק בורר, והצד שזכה בבוררות יכול לבקש לאשר את פסק הבורר לצורך קבלת תוקף של פסק דין מחייב ע" פניה לבית המשפט.

היתרון בהליך בוררות מאופיין במסגרת זמנים קצרה יותר מהליך משפטי, בנוסף ליכולת לנהל הליך בצורה "חופשית" יותר שאינה כפופה בצורה נוקשת לפסיקות והחוקים. השאלה האם כדי להתחיל בהליך בוררות תהיה כלפי איש המקצוע אשר ידע להעריך את המקרה ולהבין בהתאם לצד אותו הוא מייצג מהי הדרך הנכונה ביותר על מנת להביא את רצונותיו ליידי ביטוי בנוגע לגודל העיזבון והכספים שמגיעים.

פתרון ג – פניה להליך משפטי לביטול צוואה ו\או הכרעת הסכסוך המשפחתי

פתרון זה, בדומה להליך בוררות יתקיים עד להכרעה סופית בסכסוך – ההכרעה בבית המשפט תהיה בהסתמך על טענות ועובדות שכל צד יביא לביסוס טענותיו.
ההליך המשפטי יתנהל עד להכרעת השופט בפסק דין, או הסכמת הצדדים באמצע ההליך בכפוף לאישור של בית המשפט.

הטענות המשפטיות  
א. התנגדות לצוואה – או בשמה המשפטי "התנגדות למתן צו קיום צוואה" -טענה זו תעשה על ידי מי שמעוניין בביטול צוואתו של נפטר. הטענות לביטול הצוואה יכולות להיות רבות ומגוונות – כמו לדוגמא כאשר גורמים אחרים השפיעו "השפעה בלתי הוגנת" על המצווה (הנפטר) לכתוב צוואה המקפחת את המתנגד או שהמתנגד סבור כי המצווה לא היה כשיר משפטית לכתוב צוואה וכתב צוואה המקפחת אותו.

ב.טענת אי כשירות המצווה (המנוח) בכפוף לחוות דעת רפואית– לעיתים כדי להוכיח את כשירותו או אי כשירותו של המנוח לחתום על צוואה, ישנה דרישה להגיש לבית המשפט חוות דעת רפואית. חוות דעת זו, נסמכת על מסמכים רפואיים של המנוח ונועדה להציג את מצבו הנפשי והפיזי של המנוח בסמוך לפתירתו ו\או כתבת הצוואה על ידו.
בתי המשפט מכנים חוות דעת זו גם בשם "חוות דעת פוסט מורטם" (שלאחר המוות) ומשקלה רב בהתבסס על הצגת מצבו הנפשי של המצווה בעת כתיבת הצוואה.

ג. בקשה לביטול צו ירושה– עניין שחוזר על עצמו לא מעט פעמים, הוא הוצאת צו ירושה למרות קיומה של צוואה.
במקרה זה, יש לנקוט בהליך משפטי לביטול צו הירושה. גם בקשה זו, הינה הליך משפטי שיכול להיות מורכב לעתים, אך בכפוף לבדיקת בית המשפט ולתנאי החוק ניתן יהיה לבטל לאלתר צו ירושה לאחר נתינתו.
הליכים משפטיים אלו, בדומה להליכי הגישור והבוררות הינם מורכבים ודורשים מיומנות משפטית גבוהה מעורך דין המומחה לדיני משפחה.

כדי "לתקוף" צוואה ולהביא לביטולה או מאידך "להגן" על הצוואה מפני התנגדות יש לאפשר לעורך הדין המטפל בתיק לקבל כל המידע הרלוונטי, לרבות העילות שעשויות לשמש את המתנגד לצוואה כדי שניתן יהיה לתכנן את ניהול ההליך באופן אסטרטגי והטוב ביותר.

במידה ויש צורך בסיוע מקצועי, ניתן לקבל שיחת ייעוץ מעורך דין מומחה בסכסוכי ירושה וללא עלות ע"י בחירת קבוצת גילך:

לסיכום: אל תוותרו על זכויותיכם

ברוב המקרים היורשים כן מצליחים להתמודד עם סוגיית חלוקת הרכוש בקלות וללא מחלוקות (לפחות לא מהותיות).
אך אם אתם חשים שנעשה לכם עוול – ואדם אחר, קרוב ככל שיהיה, מתנהל באופן שפוגע בכם, ניתן לפעול ולהשיב לכם את הזכויות המגיעות לכם היכולים להתפרש לסכומי כסף לא מבוטלים עבורכם.
ניתן להביא לביטולה של צוואה וניתן אף להביא לביטול צו ירושה לאחר שניתן.
יחד עם זאת כדי לשים דגש על נקיטה בהליכים הנדרשים במהירות האפשרית מהסיבה שהעיכוב בטיפול (לרוב בגלל דחיינות או בכדי להימנע מאי נעימויות) עלול להחליש את עמדתכם ועלול לפגוע בזכויותיכם בעתיד.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

Post Views: 24,340
גלילה לראש העמוד